Monday, June 28, 2010

Bloemfontein

Mm ah. Vilken utmärkt dag att inta en ny hållning. Att så ett ödmjukhetens frö och bara se framåt. Från och med nu ska jag bete mig vuxet. Inse vad som är viktigt och inte störa upp mig på småsaker. Så de bortskämda engelska primadonnerna till multimiljonärer åkte ur VM under förnedrande omständigheter? Hm, vad gör det om hundra år! Mot Tyskland? Det var väl trevligt att detta sympatiska land präglat av god smak och fantasifull erotik fick revansch efter två världskrig! Och Markoolio spexar och står i hos Lotta på Liseberg? Vad kul för barnen! Han är verkligen barnens favorit – att göra underhållning som appellerar till barn är verkligen det svåraste som finns! Vorsprung durch Kindertechnik!
Snart är det val och jag ska möta med den apatin det förväntas av en vuxen svensk man. Vad mysig han verkar, den där Peter Eriksson och Reinfeldt har verkligen snälla ögon och Mona och Maud, starka kvinnor som säger som det är! Lars vet inte hur väl han vill. Ska Jan Björklund ta hjälp av Bert Karlsson för att piffa upp Folkpartiets osexigt obeslutsamma appeal? Det kan verkligen behövas! Och det är skönt att någon som Göran verkligen sätter värderingar kring kärnfamiljen i centrum. Någon som säger det vanligt folk tycker: att psalmer framförda på tramporgel är det mest värdefulla det svenska skolväsendet kan lära ut.
Kommer det inte någon ny Sällskapsresan-film snart? I 3-D? Åh, vad roligt att Christian Olsson är frisk! Jag har alltid uppskattat tresteg, det är en sådan mångfacetterad sport! Skulle man trots det inte kunna uppfinna en ny vintersport: Tresteg med skidor och gevär? Jag tror Sverige skulle fira fantastiska triumfer i en sådan gren. När ska Madeleine gifta sig? Det var så trevligt med ett prinsessbröllop! Lila mazariner och folkfest! Alla kan göra ett misstag, ta nu tillbaka den där Jonas. Han är hemskt stilig den där Jonas. Ja, och Jonas Gardell är så rolig! Mellanmjölkens land - Det är Sverige han menar! (Tiss-tiss) Och livet är en schlager och Mark är väl mysig – som ett pansexuellt mumintroll och…

Förnuftig bloggläsare (Fb): Men nu är du ju så där raljant igen! Har du inte lärt dig någonting?

Henrik Edberg (HE): Va!? Jag tycker verkligen allt det där nu! Hur ska jag kunna ändra mig om jag inte gör träflis av alla gamla käpphästar?

Fb: Är du allvarlig nu?

HE: Mmm…

Fb: Vad trevligt! Mina varmaste lyckönskningar till ett fortsatt positivt och ocyniskt liv… Du ska se hur mycket bättre allting känns när du verkligen koncentrerar dig på rätt saker!

HE: Tack. Ja, det känns redan bättre. Jag känner mig som en helt ny människa. Nu ska jag bara intressera mig för relevanta saker, som mördarsniglar och bilbarnstolar…

Fb: Men du har väl ingen trädgård… och inga barn, eller ens en bil? Är du säker på att du inte fått ett sarkastiskt återfall nu?

HE: Petitesser! Sådant kan jag väl inte låta stå i vägen för det som verkligen är viktigt här i livet. Nu ska vi se… Att det ska vara krångligt att montera den här bilbarnstolen i ugnen…

Fb: Skärp dig. Apropå ungnar: Har du kommit verkligen kommit över Tysklands utskåpning av England i fotbolls-VM? Är du säker på att det inte är något du behöver gå i terapi för? Jag tycker mig ha sett en del antigermanska tirader på Facebook från din sida.

HE: Självklart. Jag tyckte teutonerna spelade ett frejdigt anfallsspel! Polen hade inte en chans! Jag menar England… Härskarfolket var väl värda att vinna matchen… VEM kunde se att Fat Franks halvvolley var två kilometer innanför den tyska gränspostering… förlåt, mållinjen. Det går ju så fort i den moderna fotbollen. Schnell, raus, achtung som de festliga oktoberfestivalfirarna själva säger! Hög tid för mig att krypa till korset (nej, Gud nej, inte DET korset!) och lyfta på tyrolerhatten inför deras maskinellt själfulla fussball.

Fb: Men du… Varför bryr du dig om vad några tafatta engelsmän som tjänar lika mycket i timmen som du gör på en månad och lallande med en boll? Det är väl trots allt en lek?

HE: Helt riktigt! Det gör jag inte. Jag dansar just nu runt midsommarstången, Crazy Frogs version av Små grodorna håller verkligen ända till jul!

Fb: Vad vill du? Jag trodde du ville vara normal så att någon skulle kunna börja tycka om dig och kanske i förlängningen få varmare känslor för dig, ja, kanske till och med börja älska dig…

HE: Är det inte så här man gör då?

Fb: Nej Henrik, det är det inte. Du måste visa att du är en mogen man med vuxna intressen som både kan ta ansvar och låta en potentiell ”henne” få leva sitt egna liv. Respekt och personlig mognad i symbios med ömsesidig förståelse är ledord här. Det är inte att raljera över människors dumhet och sprida ironiska kommentarer åt höger och vänster.

HE: Hm. Men jag är ju snäll och kärleksfull också? Jag är inte bara cynismer och påklistrad nordbrittisk chauvinism…

Fb: Hur har du tänkt att någon någonsin ska få reda på det? Hur den riktiga Henrik är?

HE: Twitter?

Fb: Nej, nej, nej… Du måste komma till insikt, kanske genom mindfulness, om vad du har för inneboende kvaliteter. Vad du ska lyfta fram och vad du ska… hur ska jag säga… arbeta med.

HE: Det finns ingen chans att någon tycker om mig som jag är då?

Fb: Vill du bli omtyckt av killarna med dyra sneakers och hip musiksmak eller vill du bli älskad av en kvinna som ser en framtid med dig och som vill försöka starta en familj med dig?

HE: Är det Adidas-sneakers? Jag när en hatkärlek mot Adidas, å ena sidan är de tyska…

Fb: …Henrik! HENRIK!! Hör du vad du själv säger nu?

HE: Ja men… det gör ju så ont att tänka på det andra…

Fb: Jag tror inte att det finns några olösliga fall Henrik, men du har verkligen en hel del att arbeta på.

HE: Det har varit stressigt på jobbet… Men jag antar att det inte är det du åsyftar…

Fb: Nej…

HE: Den här kvinnan du talade om tidigare. Är hon, ehm, vacker?

Fb: Den h y p o t e t i s k a kvinnan som skulle kunna tänka sig att leva med dig? Är det verkligen viktigt hur hon ser ut?

HE: Nej, det är insidan som är viktigast…

Fb: Hm… Verkligen…

HE: Svarade jag rätt nu? Jag känner att jag är något på spåren. Det handlar om att tycka som alla andra men samtidigt vara frisinnad och individualistisk!

Fb: Nej.

HE: Det handlar om… att… hitta… hjälp mig - Jag famlar i mörkret här.

Fb: Det handlar om att tycka om sig själv så pass mycket att någon annan kan tycka om dig också. Att behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Att glädjas åt andras framgångar och vara ödmjuk i den egna framgångens stund. Att välja glädje. Att se till de små sakerna livet. Att ta alla chanser. Att lära sig något av varje dag. Att se möjligheter. Att utmana sig själv. Attta självuppoffrande löpningar för att dra isär försvaret, att göra andra bra så som Henke Larsson alltid gjorde.

HE: Det sista handlade om fotboll va? Inte om mig?

Fb: Ja, jo, jag drogs med av tidens melodi… Låt inte det ta udden av kontentan av det jag försökte säga.

HE: Nej, det ska jag verkligen försöka att inte göra.

Fb: Säkert?

HE: Mm.

No comments:

Post a Comment