Saturday, May 8, 2010

Only To Other People

När jag började skriva texter till den här bloggen var det min intention att inte skriva om musik eller fotboll. Självklart var inte meningen att jag inte skulle referera till de båda ämnena över huvud taget, för det hade jag inte klarat av.
Men tanken var att det inte skulle finnas några fotbollsanalyser eller mästrande musiksmakspropagerande.
Det finns många andra ställen där man kan läsa om sådant.
Jag föll till föga när jag skrev om New York Dolls i förra veckan. Men tanken med den texten var egentligen inte att jag skulle lyfta fram den gruppens briljans (den är ju högst diskutabel) utan snarare - och här misslyckades jag nog kapitalt - skriva om en grupp som jag var alldeles för ung för att uppskatta när det begav sig och som jag sedan fick se på ålderns höst (deras och min!). Rock n' rollen som pensionsförsäkring, eller något.

Nåväl.

Vill ni veta vad jag önskar mig mest allt? Inte? Spela med nu, för sjutton. Tack. Om ni insisterar ska jag berätta det.
Det är inte att Tv4 ska producera Banktjänsteman söker fru, även om det kanske är vad jag skulle behöva.

Det är inte heller att få skrapa en trisslott i nämnda kanal och vinna en hiskelig massa miljoner. Det hade varit trevligt, men om det hade betytt att jag var tvungen att, latent kissnödig och svettig på överläppen, sitta i kulisserna och höra Lasse Magnusson intervjua Niklas Strömstedt eller höra Stefan Sauk prata om sin medverkan i Let's Dance, är det högst tveksamt om det hade varit värt det.

På måndag är det inte ens att på något mirakulöst sätt, till slut, kunna bli vuxen med allt det jag tänker att det innebär. Vi behöver inte gå in på vad det är, jag tror ni förstår det utan att jag skriver det i klartext.

På måndag vill jag att GAIS vinner mot IFK Göteborg. Det är allt jag vill. Jag vet att jag är oerhört förutsägbar, men det är sant. När GAIS lyckades vinna ett allsvenskt derby mot IFK förra gången var jag i Italien. Innan dess var det 18 år sedan, tror jag, och då låg jag i influensa och kunde inte ens lyssna på Radiosporten.

Ni får skratta åt det om ni vill. Ni får säga den underbart djupsinniga frasen att jag borde "skaffa mig ett liv" till mig om ni vill. Det gör inget. Skicka i så fall bara en manual i punktform hur man gör.
Vinner GAIS på måndag bjuder jag på det - och på rosévin och middag på min balkong i sommar när som helst. Säg bara till när du vill komma.

Hallå? Ha-llå..?

1 comment:

  1. Jag skrattar inte, men förlåt mig om jag ler en smula. Jag respekterar ditt intresse, även fast det är fullständigt obegripligt för mig.
    För övrigt tycker jag att Banktjänsteman söker fru låter som ett alldeles strålande TV-koncept. Jag ska komma ihåg att det var här jag först läste om det.

    (På tal om TV-koncept: Jag och min bättre hälft spånade för några år sedan kring konceptet dokusåpan Gamm-pôjk, det vill säga att försöka få ut medelålders, hemmaboende glesbygdsmän i Norrlands inland på marknaden. En marknad som inte inbegriper ryska prostituerade eller importerade fruar. Vore det inte något för TV5?)

    ReplyDelete