Sunday, April 11, 2010

Awaydays

Jag var på fest häromdagen (Skratta inte!). Det var en trevlig tillställning med trevliga människor och ett aldrig sinande utbud av popcorn och Kexchoklad.
Vid ett tillfälle så samlades vi fyra män runt en liten quizbok utgiven av fotbollsmagasinet Offside. Så där som män på fest som inte vågar tala med damer gör.
Det lästes högt ur boken och ställdes frågor av typen: "Vilket engelskt fotbollslag sjunger: No one likes us, we don't care" och "vilken ryss vann skytteligan i VM år blaha-blahi?". Efter att boken gått runt ett varv och frågor ställts och svarats på sa den som sist haft boken i sin hand och ställt frågorna:
­- Jag trodde jag var bra på värdelöst vetande, men ni är banne mig värre...
Trots att det var oklart vilka av oss han syftade på (det hade tillkommit ett par personer, läs: män, under frågesportens gång) kände jag mig manad att lite vänskapligt light-humoristiskt svara:
- Fotboll kan väl inte klassas som värdelöst vetande?
- Jaså, hur många gånger har du fått ligga på grund av de här kunskaperna?
- Eh...
-Hur många gånger har du fått höjd lön på grund av dem?
- ...Aldrig, svarade jag knappt hörbart och stirrade dumt ned på mina strumpor.

Jag skulle kunna skylla på den huvudvärk som jag drogs med hela kvällen och som fick mig att lämna kalaset i förtid strax efter ovanstående episod utspelade sig, men jag ska inte göra det.
Jag kan bara konstatera att jag aldrig försökt utnyttja mina kunskaper om Millwall och Oleg Salenko i de syftena som efterfrågades
.
Varför? Ja, det kan man fråga sig. Det kanske kommer fungera alldeles ypperligt. Nästa gång är det jag som seglar upp till den saltaste damen i baren och rabblar Tranmeres laguppställningar under tidigt 90-tal och på nästa lönesamtal ska jag presentera mina funderingar kring 4-6-0-uppställningen som bevis på min förmåga att tänka outside the box.

No comments:

Post a Comment