Tuesday, October 5, 2010

Simpletons

Vad är planen, min vän?
Du visste inte att man var tvungen att ha någon? Nej, sådana som du och jag kanske gör bäst i att inte ha någon. Våra planer tenderar ju att vara mer utvärderingar. Vad gick fel? Vad kan jag lära mig? Vad ska jag göra annorlunda nästa gång?

Jag minns när vi talade om dem som sårat oss. Varför vi lät dem göra ont när vi, ja, egentligen föraktade dem. Slutsatsen var att vi sårat oss själva. Därför att vi investerat så mycket av oss själva i att något skulle fungera. Vi hade erbjudit allt på guldfat till sådana som inte ens var värda det. Och de hade ryckt på axlarna och sagt: ”Ja, jo, det låter bra, men…”
Man säger inte så i vår värld. Man går in med hull och hår och dör för principer. Man älskar och hatar med samma passion. Idén om kärleken är alltid överordnad den faktiska kärleken – i den mån den faktiska kärleken ens existerar. Vi hittar ett objekt och spelar ut alla trick vi kan. Ibland av desperation, men oftast för att det är det enda sättet vi känner till. Vi kalkylerar på förhand och sedan förlorar vi oss. Andra gör det omvända. Det är dem vi aldrig kan förstå – tyvärr misstänker jag att de förstår oss, men de suckar bara och skakar på huvudet åt våra missriktade, men genuint menade, goda intentioner. Är det inte det som händer gång efter annan? Så vad är matchplanen?

Låt inte de jävlarna komma åt dig. De var inte ens värda det då, så hur kan de vara värda att må dåligt över nu? Flyr du från dem? Rent geografiskt? Det har jag aldrig gjort, men jag tror att jag förstår varför.

Det där med backpackers och Australien. Hajtänder runt halsen och det miniatyrdrama inuti våra huvuden som sådana livsbejakande smycken ger upphov till. Den där idiotiska låten. Deras låt. Jack Johnson eller Jason Mraz – garanterat.
Undvik kvinnor som har likheter med Nicole Kidmans rollfigur i Margot At A Wedding. Är det för att det är en sådan lysande rollgestaltning av en allmängiltig kvinnlighet som det är svårt? Är det fuck. Det finns lämpligare kvinnor därute. De maskerar sig bara väldigt väl.

Jag vet att du vet det också. Så begrav minnena nu. De var yta. Du är inte yta. Du är inte accessoar som dinglar från handleden som håller drinken.

No comments:

Post a Comment