Tuesday, August 17, 2010

Lammull och lammkött

Stopp och belägg.
Jag borde ha vetat att det var ett fatalt misstag att surfa in på Aftonbladets hemsida. Jag gjorde det för att läsa recensioner från Way Out West. Men jag fick så mycket mer.
Förutom att jag fick veta att Sven-Otto Littorin får 112 papp i månaden i ett år som fallskärm fick jag också veta att det kommer en ny sexvåg inom svensk film. Magnusson med byxorna nere! Skarsgård i vågad oralsexscen! Och, min personliga favorit: Fröler visar pungen!

Ah.
Den svenska synden.
Eftersom jag inte hade tålamod att läsa artikeln, men naturligtvis ville ha reda på bland annat vilken Magnusson det rörde sig om, kan jag bara ge en skissartad resumé av Aftonbladets högkaratiga journalistik:

Magnusson visade sig vara Karin Magnusson. Hon är från Boden. Hon har gjort en film om två toppolitiker som blir kära i varandra. Två snubbar! Provokativt. En folkpartist (Björn Källman, han har en homosexuell musiksmak i verkliga livet!) och en socialdemokrat. Sprängstoff.

Skarsgård visade sig vara en av de 300 sönerna till Stellan som jag inte tidigare har hört talas om och redan glömt av namnet på. Han är med i en film där det ingår en oralsexscen; men, förklarar skarsgårdaren, det är inte min penis, det är en plastpenis. Vilken tur.

Samuel Fröler är före detta skärgårdsdoktor. Han gillar bylsiga lammullströjor. Han är, efter rit-Ola Andersson och Las Vegas-Martin Stenmark, förmodligen den svenske man som flest 40-pluskvinnor så att säga ”går igång på”. Han är enligt obekräftade källor skapad av den reklambyrå som gjort den populära Pripps-reklamen där smaken är blå. Som bevis för det här har nämnts att Fröler var 33 år gammal redan när han föddes. Och nu visar han pungen.
Har ni någonsin hört något mer typiskt svensk-film-synopsis än det här: Samuel Fröler spelar en dirigent(!) som blir förälskad i en yngre kvinna. Heta kärleksscener följer.
Mer än så behövs ju inte för att svensk filmindustri ska bli alldeles till sig. Det står ju kassasuccé skrivit över hela den här idén!
– Men… Hm, visar han pungen?
– Det kan vi ordna!
Klappat och klart. Projektet var i hamn och Samuel Fröler tackade naturligtvis ja så fort han fick höra talas om rollen – vilket naturligtvis var medan han gick omkring på en strand nynnades på en Sting-låt endast iklädd lammullströja och fotriktiga sandaler.

Var ska det här sluta tänker ni? Nej, det gör ni inte. Ni vet ju lika väl som jag att det här pågår hela tiden inom svensk film. En bra svensk film idé ser, och har alltid sett ut så här (åtminstone så långt tillbaka som någon kommer ihåg):

1. Kjell Bergqvist/Sven Wollter/Samuel Fröler
…spelar en…
2. dirigent/konsertpianist/konservator
…som har problem med…
3. spriten/tabletter/ekonomin.
En dag möter han oväntat en ung kvinna på en…
4. vernissage/operaföreställning/soaré hos den franske ambassadören i Stockholm
…som han blir stormförälskad i. Under en romantisk långhelg, filmad i motljus, i/på…
5. Östermalm/Paris/Österlen
…blir den unga kvinnan gravid. Efter att huvudrollspersonerna haft nakna (dubbeltydigt) samtal i sängen i två tredjedelar av filmen med mycket gråt, skratt och en del slapstickartad humor där den äldre mannen (naturligtvis naken) rör sig rytmiskt till musik beslutar de sig för att behålla barnet, som de sedermera döper till…
6. Cornelis/Ernesto/Naomi/Myra
Under eftertexterna sjunger…
7. Stina Nordenstam/Marie Fredriksson/Karin Dreijer
…en specialskriven låt ackompanjerad av…
8. Fläskkvartetten/Fläskkvartetten/Fläskkvartetten.

Svårare än så är det inte. Vill du piffa till manuset ytterligare och vara politisk kan du byta ut den unga kvinnan mot en ung spansk man som kommit till Stockholm för att studera konsthistoria. Eftersom han inte kan bli gravid är det istället de båda männens kamp för att komma ut som homosexuella och frigöra sig från omvärldens – i det här fallet den förste mannens fru (spelad av Lena Endre) samt den andre mannens katolska moder (spelad av Basia Frydman) – oförstående ögon, som står i filmens fokus. Tidigare i filmen har det förälskade paret hittat en bortsprungen hundvalp under den romantiska långhelgen i punkt 5 som de inte kan bestämma sig för om de ska behålla (det GÖR de tillslut!), de döper den enligt punkt 6 ovan.

Lycka till.

2 comments:

  1. Veckans garv!! Mitt i prick igen!

    Jag lägger till barfota-Ernst K på listan över 40+ våta dröm... Men vad har du att säga om de svenska "komedierna" med Skifs, Reuter, Dalle, Månsson, Skoog, Bergström osv?

    ReplyDelete
  2. Mitt i prick! Jag ser aldrig på svensk film, för övrigt. Inte sedan jag höll på att kräkas av "Såsom i himmelen". Att kalla den pekoral är att förolämpa pekoralen.

    ReplyDelete