Monday, September 26, 2011

Det finns inga mårdhundar i Mullsjö

Det gick inget vidare. Jag hade lovat mig själv att aldrig ge mig på Camilla Läckberg. Förra veckan, i ett blogginlägg om Donsö, lyckades jag att ge henne en liten, liten gliring. Men, ni vet vad man säger: En gång är ingen gång.
Igår däremot tappade jag det totalt och allt var hennes fånige makes förtjänst: Ni vet Robinsondeltagaren som ska kvarstå namnlös, men som är marginellt intelligentare än Robinson-Robban.

Camilla Läckberg är ett knappt halvår yngre än vad jag är. Hon är utbildad civilekonomin – och före detta civilekonom. Hon har tre barn. Hon har skrivit nio romaner.
Det är så jävla Ulf Lundell att dissa Camilla Läckberg. Jag tar Camilla Läckberg hellre än Ulf Lundell åtta dagar i veckan.
Camilla Läckberg är ung, begåvad och framgångsrik. Med andra ord: en riktig overachiever. (Hon är dessutom gift för andra gången, låt gå för att hon är gift med en riktigt jycklare – eller som de populärt kallas ”Föreläsare”.

Camilla Läckberg är förtjänt av respekt. Hon må, precis som Nina Simone förövrigt, ha ytterst dåligt omdöme när det kommer till män, men det förringar ju inte på något sätt hennes författarskap.
Att 40-talistmän avfärdar henne är ett illaluktande uttryck för sexism och slentrianmässigt kvinnoförtryck och att avundsjuka 70-talistkvinnor gör samma sak är ett tydligt tecken på, just avundsjuka.

Jag har aldrig läst något av Camilla Läckberg. Jag har aldrig sett någon filmatisering av någon roman av Camilla Läckberg. Jag har Stenhuggaren hemma och jag tänker läsa den någon gång i framtiden – jag är 100 procent säker på att det är betydligt mycket bättre än Sagan om ringen eller Bilbo.

Att jag ändå omnämnde Camilla Läckbergs litteratur som ”undermåliga kriminalromaner” igår berodde uteslutande på att jag var tvungen att svara hennes barbröstade äkta hälft på Twitter när han skrev att AIK skulle värva nummer 25 i GAIS. Det är av med handskarna och rött skynke när någon jävla d-kändis apar sig om att Allmänna Idiotklubben ska värva vår Wanderson. Stanna du hemma och var lyxmake istället, eller ge några föredrag om positivt tänkande för Sollentunas hemslöjdsgrupp.

Jag skulle härmed vilja be Camilla Läckberg om ursäkt å mina och alla andra avundsjuka idioters vägnar.

1 comment:

  1. Den dag jag börjar intressera mig för mordgåtor ska jag läsa Läckberg. Bara för att. Den dagen har inte kommit än.

    ReplyDelete