Monday, January 10, 2011

Okie From Muskogee

Har ni någon vän som heter Åke? Det borde ni ha. Ja, fast namnet är inte det viktiga. Ni borde skaffa er en vän som Åke. Min Åke.

Vad gillar Åke att göra, undrar ni kanske? Åke gillar att vika ihop koftor och lyssna på Blue Öyster Cult. Inte nödvändigtvis samtidigt, men det är ingen nackdel att göra de här två sakerna simultant. I vissa fall kan Blue Öyster Cults frejdiga riffande ta skärpan från koftvikandet och han blir disträ och slarvig. Då blir koftorna skrynkliga. Men det gör inte så mycket, för då kan Åke vika om dem igen.

Min vän Åke gillar många andra saker utöver dem ovan. Många är de artister som resten av världen hånfullt fnyst åt som Åke tagit till sin barm och skedmatat när de varit som svagast: John Cougar Mellancamp, Huey Lewis and the News, Curve och Nazareth. Hade det inte varit för Åkes ömsinta vårdnad hade de förmodligen inte överlevt vintern.

Vad kan ni utläsa av ovan information? Precis! Att Åke är snäll. Den snällaste personen jag någonsin träffat. Men ”åhå”, säger någon skämtare, ”snäll är kossan på ängen också!” Nej, Åke har väldigt få likheter med en ko, även om Tjuren Ferdinand-liknelsen skulle vara lite rolig. Om min Åke var ett djur skulle han vara den där sköldpaddan som vann den där tävlingen mot den nesliga haren. Nu tänker ni kanske: ”Åhå, Åke är inte bara dum, han är långsam också” Nej, nej, nej – Det stämmer inte alls, han är varken eller… (eller jo, lite långsam är han, men bara på ett charmigt mondänt vis).

När resten av världen rusar fram, missar saker och kraschar in i bergväggar så är Åke eftertänksam och försynt. När man är söndrig, sjuk eller ledsen så lyssnar han på ens evinnerliga babbel och säger något intelligent tillbaka. Sådana människor växer inte på träd. Sådana som inte vänder ryggen åt det dåliga och ryser lätt för sig själv.
Alla gillar Åke – alkoholisten på parkbänken, den sexuellt frustrerade nakenbadaren med en livshistoria att förtälja, kassörskan på Hemköp som oroar sig över om han handlar tillräckligt mycket grönsaker (det gör han) och alla hans vänner. Det finns inte en människa som har ett ont ord att säga om Åke. Kanske är det just därför det är lätt att skämta om honom? Kanske tycker ni att jag gör det just nu? Skämtar jag med eller om honom nu?

En gång sa han till mig att det inte finns ett enda skämt som innehåller ett korn av sanning och det tänker jag väldigt ofta på. Det är en mycket märklig sorts ”humor” att säga till en tjock person: ”Fan, vad tjock du är” och sedan ”Eh, jag bara skojade”. Men det är inte helt ovanligt. Jag hoppas inte att den här texten framstår sådan (för Åke är pinnsmal och graciös, men inte bara därför).

Vad jag vill säga är: Hej Åke! Vad gör du? Hoppas vi kan ses snart. Jag tycker väldigt mycket om dig.

2 comments:

  1. Fan, vad snäll du är... Äh, vi delar en flaska genever och lyssnar på Bruce Hornsby hela natten. Tills det morgontassar på våningen ovanför och alla drömmar är verkliga. Det blir fint! Dunk, dunk..

    ReplyDelete