Wednesday, July 21, 2010

July, You Lie

Vet ni hur det känns att upptäcka att man har en likadan skjorta som Göran Hägglund? Visserligen är inte min skjorta helt identisk den som Göran har, men nästan. Det är samma märke, samma rutor och samma skärning. Skillnaden är att jag har gått för den lite mer, i Görans ögon, bögiga modellen med blommönster på insidan av kragen och insidan av ärmarna, medan Göran naturligtvis kör den konservativt modellen där hela skjortan har samma, förmodar jag, gudsfruktiga mönster.

Kan man reklamera en skjorta nästan ett och ett halvt år efter att den inhandlades därför att Kristdemokraternas partiledare har en likadan? Båda dessutom antagligen inhandlade i Jönköping! Min är det i alla fall.

Det värsta i hela historien är att jag önskade mig den i födelsedagspresent och minns tydligt hur jag på esplanaden i den småländska staden sa: "Det är sen snyggaste skjorta jag sett", när jag såg den i skyltfönstret. Jag och Göran. Samma skjortsmak. Kollar jag hans spotify-spellista vilket man kan göra här, men vilket jag av naturliga skäl inte vågar göra är den säkert full av Smiths-låtar, Fence-artister och Burt Bacharach-örhängen. Hade jag inte vetat att Göran var född i Degerfors hade jag börjat frukta att han höll på GAIS.

Jag såg Göran på stationen i Bankeryd en vintermorgon. Jag är nästan säker på att jag hade min, ja MIN, skjorta på mig då och Göran måste ha sett hur den stack upp ur dunjackan och tänkt: "Herre min Je, vilken tjusig skjorta - om än med något anti-kärnfamiljsaktigt mönster på insidan av kragen. En sådan ska jag ha i valrörelsen nästa år!"

Det känns hemskt att vara en förebild för Kristdemokraterna. Jag är ju gammal rockbandsmedlem. Vad kommer grabbarna att säga om jag springer på dem?
Det enda som återstår, den så kallade droppen, är att bli satt vid min indiska favoritrestaurang i Glasgow vid bordet bredvid en av utlandets anonymitet njutande Hägglund:
"Hej Henrik, slå dig ner. Jag har just beställt in en öl från Williams Brothers till dig. Vill du ha vanligt naanbröd eller vitlök till din Chicken balti? Jag tänkte vi kunde kila ned till Monorail sedan och bläddra i King Creosote-facket och se om det är någon trevlig spelning ikväll. Hoppas den är söta blonda bartendern jobbar..."

1 comment:

  1. Politiker borde Garderob-twittra så allmänheten kan undvika, eller erhålla för den som vill känna fin gemenskap, ovan obehag.

    Skjortan är dock väldigt fin. Just för blommönstret.

    ReplyDelete