Wednesday, August 31, 2011

Sverige Blues

Varför finns det någon annan journalistik än de lokala nyheterna? De väldigt, väldigt lokala nyheterna. Eller, ”nyheter” förresten: folkloristiskt vidareförda ”incidenter”, snarare.

Ja, jag tänker på den alldeles fantastiska bloggen Dagens lokaltidningsbesvikelse. Den är rent guld för dem som tycker om att generalisera och tala om den svenska folksjälen. Och vem gör inte det?

Jag älskar hur Sverige är ett land av pseudohändelser – vilket förmodligen framgår ganska tydligt på den här bloggen ni läser just nu – när saker i ett mikrokosmos avhandlas, och när det slås upp som något av allmänintresse. Vad jag önskar att jag kunde göra det med In A Silent Way!

Jag älskar personen som är upprörd över att hans dagliga cykelväg mellan Majorna och Medicinarberget förlängts på grund av att festivalen Way Out West spärrar av Slottsskogen i några dagar – för att sedan tillkännage att han själv ska gå på festivalen! Underbart svenskt! Man får passa på att gnälla när man får chansen – i tidningen och allt!

Jag älskar kvinnan som fått en skalbagge i sin sparriskonserv men inte tycker att ett presentkort på 25-50 kronor är ett tillräckligt plåster på såren för hennes ”lidande”.

Jag älskar bilderna på besvikna, desillusionerade, bekymrade, kränkta, sårade svenskar bredvid ett buskage, en busshållplats eller hållandes en tingest av omätbar skuffelse och ibland – om man har riktig tur – flankerade av sin familj, där alltid någon ser ut att ha svårt att hålla sig för skratt – i det här ytterst allvarliga familjetrauma som vi har ynnesten att få ta del av.

Mest älskar jag språket i artiklarna. Den journalistiska missionen. Att utbilda. Att förklara. Att referera så att ALLA förstår.

Att de exempelvis förklarar för läsaren VAD Ulf använder mjölken som han handlar på Coop Konsum till, är en tidsresa tillbaka till ett tryggt socialdemokratiskt Sverige – där ingen skulle tro att det var något – men inte heller känna att några frågor var för dumma, verkligen INGA frågor. Allt i samhällsmedborgarbildningens ljuva namn.

Vad har man mjölk till?
–Jo, bland många användningsområden kan man bland annat hälla en skvätt mjölk i olika – andra – varma drycker för att alternera och mildra smaken hos den ursprungliga drycken. Man kan här även kombinera mjölk med socker eller annat sötningsmedel. (Tänk dock på att även om honung fungerar ypperligt i te, är det inte alls lika gott i kaffe).

(Tack till Mariana som länkade till den här underbara sidan på sin Facebook-sida)

No comments:

Post a Comment