Thursday, April 7, 2011

Leonid gillar: Att mönstra på

Svenskarnas topp-tio-helgresmål, eller som det heter på ny-journalistiska: ”Möt våren i de hetaste weekendstäderna!”

1. Barcelona
2. London
3. Prag
4. Berlin
5. Rom
6. Budapest
7. Paris
8. Istanbul
9. Wien
10. Palma

Låt oss studera listan noggrant. Vad är det mest iögonfallande? Att sex av tio städer på listan är urlarviga skitstäder?
Ja, det skulle jag nog säga. Fast det första som man reagerar på är att Barcelona är i topp. Ursäkta mig, men jag avskyr Barcelona. Om jag har varit där? Nej, det har jag inte. Men jag behöver inte ha varit där för att veta att det är ett överskattat svenneresmål för folk som tror att U2 gör spännande popmusik. Låt oss byta ut Barcelona mot Marseille och flytta ned det en bit på listan.

London. London verkar ju så enkelt – för enkelt. Alla har varit där. Alla är där jämt. Men, det är ju just det London INTE är – enkelt. Man måste veta exakt vad man vill i London annars kommer man hem och har bara sett Picadilly Circus, Madame Tussaud's och Tower Bridge (på avstånd). London är fantastiskt och för dem som inte fattar det – good fucking riddance.

Prag är dockteater och dis. Prag är Stockholm utan snobbismen men istället med en påtaglig doft av Staffan Westerbergs strumpor. Du kan åka till Prag, men du måste inte åka till Prag.

Berlin är performance och läderrock. Du bör undvika Berlin. Varför? Därför att Berlin ligger i Tyskland. Det kan varken Christopher Isherwood eller ett apart placerat Ramones-museum ändra på.

Rom. Låt gå för Rom.

Budapest… Njae… Det här vurmandet för forna öststater, jag vet inte. Jag skulle föreslå Krakow om man nödvändigtvis måste korsa järnridån.

Paris är säkert bra. Paris är bra.

Istanbul? Konstantinopel? Instant bull.

Wien. Hm… Jag minns Wien som okej. Jag var där 1992. Jag var ung och hade fel om det mesta i livet, säkert också om Wien. (Varning – de pratar tyska i Wien vilket kan leda till obehag.) Res på egen risk.

Palma? Skärpning.

Alltid ska man behöva styra upp allting. Så här borde listan se ut:

1. New York. (Okej, en weekend är kanske lite kort men att sätta något annat på förstaplatsen på en sådan här listan vore ändå idioti.)
2. London (Därför att du vet vad du vill)
3. Glasgow (Därför att du vill vara dig själv för en stund)
4. Paris (Därför att du vet hur du skulle vilja vara)
5. Rom (Därför att du… äh, därför att alla vägar leder… et cetera)
6. Manchester (with a bullet!)
7. Köpenhamn (Skandinaviens enda stad)
8. Marseille (Spännande…
9. Palermo … och lite farligt)
10. Bryssel (Underskattad stad)

2 comments:

  1. Ja, någon ordning får det faktiskt vara, även på svenskarnas favoritresmål!

    ReplyDelete
  2. Jag gillar din lista och tackar för att du åter igen fick styra upp vad vi förvirrade själar inte kan ta hand :) Här kommer mina förslag: Helsingfors är värt en svag 11:a. En fin stad trots språket. Men undvik färjan dit. Toledo, där har du historia och tryckande värme. Lissabon, kultur, obegripligt språk, görgod mat.
    Hm...en förtidspension med avgångsvederlag vore på plats om en ska hinna med allt.

    ReplyDelete