Friday, April 8, 2011

En värld i lågor

Jag får be om ursäkt igen; Människor gillar inte att man dissar städer på ”B”. Berlin, Barcelona och, eh, Brag har ju mäktiga supporterskaror tätt knutna till sig i Sverige. I Borås, Bollebygd och Bankeryd vässar folk knivar. I Bollnäs, Borlänge och Brunsåsen syr människor upp voodoo-dockor i naturlig skala som liknar olika Berlin-kritiker. I Beckomberga brändes en gaisflagga. I Brastad tvångsrakades en majestätisk Morrissey-frisyr (anno 1988), vilket fick till konsekvens att den oförstående infångade stackaren som bar den liknade mig vilket fick förövarna att misshandla honom ännu grövre med pinnar och Pink Floyds Dark Side of the Moon.

I Barcelona har självaste överunderhållare Leonid Messi tagit avstånd från mina uttalanden om staden. Han kallade mig beige, tråkig, svensk och lönnfet. Jag vet vilket av de tillmälena som svider mest (svensk).

I Berlin har samtliga goth-jycklare gått i strejk. Carl-Johan Vallgren har lovat att aldrig besöka Göteborg igen efter mitt ”orättvisa, smutsiga, på gränsen till mentalsjuka övertramp”. Han har skrivit en ytterst besk visa där han som en halländsk sturm-führer korsat med en genomblöt Stefan Sundström i extremt kliiga raggsockor och gummistövlar, drar allt som ligger mig varmt om hjärtat i smutsen: Tranmere Rovers, bögiga författare och rödhåriga damer. Låten går i b-moll, varnar Vallgren, vedergällningens och indignationens tonart.

I Bryssel rapporteras om jämnmod. Staden skonades min vassa tunga och placerades på en acceptabel tiondeplats. Sedan tidigare känner belgarna till min vurm för vitlöksmajonnäs. Inga brott mot den goda smaken har rapporterats från den belgiska huvudstaden.

I Valencia vet folk inte vad de ska tro. I första hand för att de är spanjorer och i andra hand för att de inte är säkra på om jag vet att V:et ska uttalas B i deras ortsnamn. För säkerhets skull har en militant fraktion kastat en tupp från ett kyrktorn samtidigt som anti-anglosaxiska slagord skanderats. En tjur har också kittlats med en lång blåvit fjäder på ett förnedrande vis.

I Bordeaux har nio lastbilar dumpat två ton ankbajs utanför en bar som serverar drickbart öl, men det är fortfarande osäkert om det har med gårdagens text här på bloggen att göra.

No comments:

Post a Comment