Monday, April 11, 2011

Tunikarocken

Det var musikquiz på Tidbloms pub igår. Var du där? Om inte – skämmes. Såtillvida att du inte hade sjuka barn eller bor mer än fem mil från Olskroken.

Nej, det är helt okej. Verkligen. Jodå. Jag lovar. Jag är inte arg.

Jag fick lite skäll för att quizet var för svårt igår. Det vinnande laget hade 18 rätt av 30. Men det satt några tunika-kvinnor (och en tunika-man) i baren och tyckte det var på tok för svårt. Det kanske det var, men om man går på ett MUSIK-quiz kanske man inte ska bli överrumplad när frågorna handlar om musik. Vissa frågor handlade inte ens om musik. ”Vilka länder gränsar till Panama?” till exempel och ”Vad heter Judy Garland berömda dotter?” En av de frågor jag själv tyckte var svårast: ”Vad heter Will Smiths skådespelande hustru?” kunde tunikorna. De hade förmodligen läst det i Hänt i veckan. Jag får börja läsa Hänt i veckan och Svensk damtidning innan jag gör quizen så att det inte blir så svårt.

När jag har gjort de två quiz som jag har hållit i har jag ansträngt mig för att man inte ska ha överdrivet många fördelar av att känna mig. De flesta har ju favoritartister och även om jag naturligtvis till stor del väljer musik som jag tycker om, så är inte meningen att man ska kunna allt bara för att man vet vilken musik jag gillar. Jag har hela tiden tänkt: OM någon som jag har jobbat med på Skivhugget skulle komma så måste frågorna åtminstone har en viss svårhetsgrad. Det är som sagt 30 frågor, min idé är att tio frågor ska vara (relativt) enkla, tio frågor ska vara medelsvåra och tio frågor riktigt svåra.

Men vad är svårt och lätt när det kommer till musik? Ska man ställa en riktigt lätt fråga ska man helst fråga något om Carola och Främling, men det vill jag inte göra. I min naiva lilla värld trodde jag att människor som attraheras av möjligheten att spendera ett par timmar på en söndagskväll med att lyssna på låtar och svara på frågor med anknytning till dem levde i ett musikaliskt universum som rymmer mer än Carola och de frireligiösa bröderna med gyllene skor.

De flesta människor säger sig gilla musik, men en vanlig kommentar är ”Jag kommer inte ihåg bandnamn, låttitlar eller medlemmar” Lägg därtill: ”Årtal är verkligen inte min grej, för att inte tala om ointressant trivia som skivbolag, producenter och vilka städer banden kommer ifrån”. Det blir väldigt lite kvar att fråga om. Det är klart man kan alltid fråga efter filmstjärnors fruar – om filmstjärnan i fråga har haft en musikkarriär innan han blev filmstjärna.

Eh, jag är bara lite bitter: Jag hade ju till och med genustestat quizet – 50 procent av frågorna (och musiken) var om (och av) kvinnor. Det är inte helt lätt när 98,5 procent av alla hårdrocksbasister är män. Lägg därtill att jag fullständigt frångått mina principer och hade en fråga om den där löjliga europeiska ”musik”tävlingen som tv-sänds som vore den en tävling i skidskytte. Låt gå för att det var en låt från 1969 (Judy, min vän) av Tommy Körberg, det vill säga innan den tävlingen fullkomligt började hänge sig åt audio-fekala kräkningar. I linje med önskemål från första quizets besökare hade jag också en fråga om så kallad klassisk musik (vad det nu är) och en låt som brukar spelas i Royal Albert Hall på nyårsdagen när alla i publiken viftar med flaggor och längtar till Melodifestivalen, men lyssnar på orkestrar och sjunger allsång för att det är högtidligt.

Tack till Jenny, Anna, Sofie och Martin som var där och kämpade tappert. Jag tar med mig önskemålet från Martin (född 1981) till nästa quiz: ”Du måste ha lite enklare frågor… om Tages till exempel”.

Just det. Om ni undrar: Panama gränsar mot Costa Rica och Colombia, Liza Minelli är Judy Garlands dotter, Will Smiths fru heter Jada Pinkett Smith och Tommy Körberg tävlade i ESC med Judy, min vän i nådens år 1969.
Som alla, absolut ALLA, vet heter det svenska 60-talsbandet Tages sångare… vänta lite jag ska bara googla… Tommy Blom. Eller hur, Martin?

2 comments:

  1. Du får väl slänga in lite Sahara Hotnights frågor nästa gång - lite svenskt, lite allmänt kasst, kvinnlig basist och norrland. Det kanske passar tunikagänget. Själv bommar jag definitivt.
    Ska också bli en kämpe. Nästa omgång :)

    ReplyDelete
  2. Hade jag bott närmare Göteborg, så hade jag varit på plats. Och förmodligen inte svarat rätt på många av frågorna, men uppskattat evenemanget.

    ReplyDelete