Tuesday, May 3, 2011

Homegame


Till helgen är det Homegame-festivalen i Fife i Skottland. I grannbyarna Cellardyke och Anstuther närmare bestämt. Under tre dagar spelar en uppsjö av artister på alla möjliga och omöjliga spelställen, de kändaste är väl några av dem jag brukar tjata om här: King Creosote och James Yorkston till exempel.
Någon gång i mitt liv önskar jag att jag får uppleva den pastoral som är de här festivaldagarna i östra Skottland, och det är sagt av en person som egentligen hatar festivaler.

Apropå James Yorkston: På Åkes födelsedag 2009 såg jag och han och ett litet antal andra lyckligt lottade människor (varav GAIS kongolesiske mittback Richard Ekunde högst oväntat var en) James uppträda ensam med en gitarr på Pusterviksbarens scen. Konserten är utan tvekan en av de tre bästa jag någonsin sett. Musiken, mellansnacket, faktumet att vi satt vid ett barbord praktiuskt taget PÅ scenen och att han spelade mitt val när han frågade publiken om vi ville höra något särskilt som sista låt; hans allra finaste låt: I Awoke från Year of the Leopard (även King Creosote har gjort en version av den här fantastiska låten).

I går damp den ned i brevlådan: Boken som James har skrivit. Jag har bara läst ett kapitel, men oj vad bra det är. Så klart.

No comments:

Post a Comment